donderdag 30 januari 2014

Weer een verschrikkelijke dag

Met een enorme brok in mijn keel, een bonkend hoofd en rode ogen van het vele huilen van vandaag, schrijf ik nu toch nog maar een verslag van deze dag. Een vreselijk heftige helaas weer.

Toen ik vanochtend vroeg belde met het ziekenhuis werd ons verteld dat Jort de hele nacht lekker had liggen slapen, maar dat het vanaf 5.00 uur helemaal mis was. Hij heeft net als gistermiddag weer heel veel ritmestoornissen gehad. Ik heb me meteen aangekleed en ben richting Groningen gereden. Ook al kan ik concreet niks voor hem doen, je wilt hem toch graag troosten natuurlijk. Bij binnenkomst viel ik meteen met m'n neus in de boter, omdat hij net een schok had gehad. Ik ben bij hem gaan liggen op bed en heb innig met hem geknuffeld en hem getroost. Hij was helemaal lamgeslagen door al het geweld dat er al enige uren in zijn lichaam omging. De 'noodgrepen' die gisteren waren toegepast hadden gisteren en vannacht wel voor rust gezorgd, maar nadat hij wakker werd leek het niets meer te helpen. Er werd van alles geprobeerd om Jort weer stabiel te krijgen; gewijzigde instellingen van de pacemaker, andere medicatie, meer medicatie, minder medicatie. Alles hielp maar even een klein half uurtje en daarna was het weer drama. Jort werd steeds stiller en stiller. Hij keek nog wel wat naar de televisie maar hij had zijn aandacht er niet bij. Hij keek ons (Richard was ondertussen ook gauw gekomen) met bange ogen aan, klampte zicht helemaal aan mij vast en huilde van tijd tot tijd hele zielige traantjes in stilte. Jort huilt zelden en dan alleen als hij zich flink pijn heeft gedaan of zijn zin niet krijgt. Dit was héél iets anders en zo zielig om te zien. We huilden dikke tranen met hem mee. Echt, je gaat helemaal kapot als ouders als je je lieve dappere mannetje zo ziet lijden.... Verschrikkelijk.....

Zo kon het dan ook niet langer en de enige optie om zijn hartritme weer stabiel te krijgen en daarmee rust voor Jort te creëren, was hem opnieuw in slaap brengen en daarmee dus ook opnieuw aan de beademing leggen. Een vreselijke optie, maar er was weinig meer te kiezen.

Daarna hebben we een heftig gesprek gevoerd met Jort's art en een kinderarts van de IC. Jort's problemen zijn enorm groot en de oplossingen lijken uitgeput. We moeten nu kijken hoe dit verder moet....  

11 opmerkingen:

  1. Ik lees al een tijdje mee op jullie blog en ondanks dat ik jullie helemaal niet ken, voel ik het verdriet diep bij mij van binnen. Ik voel jullie machteloosheid. Ik kan natuurlijk helemaal niks voor jullie doen, maar wil wel laten weten dat ik jullie enorm veel sterkte, wijsheid en kracht toe wens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, Ilona, wat inderdaad een heftige dag en weken voor jullie! Heel veel sterkte toegewenst! Groeten, Marieke Schoon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend heftig en verdrietig allemaal. Heel veel sterkte, kracht en moed voor Jort en jullie gezin. Dikke knuffel. Groeten, Dianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje Ilona wat weer een heftig verhaal! wij wensen jullie heel veel sterkte en alle kracht en moed voor elkaar, Liefs Renate pleiter

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een hele dikke knuffel van ons!!
    Jeroen, Marjon, Marissa, Twan en Lana

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ilona, Ik ken jullie alleen van gezicht en via Marjon hoorde ik dat je een blog schrijft en ben ik mee gaan lezen, maar jeetje wat heftig allemaal, gewoon geen woorden voor.
    Ik wens jullie heel veel kracht en sterkte toe.
    Groeten Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tranen, ook bij mij. Enorm veel sterkte!
    Liefs, Carolien Prins

    BeantwoordenVerwijderen
  8. pffff... Een boel tranen..
    Een warme knuffel!!
    Janiene

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ach lieverd, ik weet niet wat ik moet zeggen, tranen springen me hier in de ogen. ik zal nog harder voor Jort gaan duimen. Dikke knuffel, Marike en kids

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Allemachtig, pfffff wat heftig.. ik weet niet wat ik moet zeggen...x

    BeantwoordenVerwijderen